Walking tour door Tbilisi | 21 april 2019

21 april 2019 - Tbilisi, Georgië

A662BA26-2FA2-4CC1-ADED-E5AC874EF4FC996C1C84-826C-4CCD-BB22-58AAA2EC582EB37936AC-6613-4863-AABD-5266E371627B76D1296F-D3FD-411F-B9D3-CA4B426AC3E235BACBF2-A53E-4B82-827C-EA5B7BD624C91713E182-74BA-48AF-A98A-8F5D29B0CCEBF5822F62-4557-4360-9831-9678B790079462CA6A6B-0C67-480C-93F6-1D33DBB1E1877B408757-88ED-421F-BFF3-C4C4F03F5F01348A7FA7-2A22-4712-B96D-2CB3B07E28555A9F2957-3F44-47CF-B035-E187B203BDDF47822FF0-ADD5-4D83-BE37-5782E7181F506F6BD0E3-8EEC-4AC3-AAD0-1B7DDCF3663AA4B531D5-FE3C-4B2B-9D4A-3CA628D3B80C

Na een hele korte overstap op Warschau die we gehaald hebben, ging vlucht twee opweg naar Tbilisi , de hoofdstad van Georgië. Een hele rustige vlucht, geen turbulentie. De pogingen om te slapen zijn helaas mislukt en de dichtgeslagen oren waren ook geen pretje. Eenmaal aangekomen werden we opgewacht door onze reisleider Guga (geen idee hoe je het spelt) die ons door Georgië zal leiden. Daar stellen we ons ook even voor aan alle medereizigers, 18 stuks in totaal inclusief wij. Om onszelf de komende week te kunnen voorzien van Geörgische biertjes of wijntjes, hebben we direct maar even de Geörgische lari gepind (GEL). 500 van deze GEL is bij ons ongeveer 164 euro.

Met de groep lopen we naar de bus. Regen, kou, alles. Fijn hè mensen, die 25 graden thuis, maar hey, wij gaan straks de sneeuw in.. 🤷🏽‍♂️

Om 04:45 arriveren in Tbilisi we bij ons eerste hotel waar twee fantastische bedden voor ons klaar gemaakt zijn. Welgeteld 4 kleine uurtjes slapen want om 10:30 willen we gereed staan om een flinke wandeltocht door te stad te maken. Een dikke winterjas is geen overbodige, want het is echt koud.

Na een vlug ontbijtje in ons hotel lopen we met de groep de eerste straten van Tibilisi door. Wat gelijk opvalt zijn het grote aantal vervallen gebouwen die in veel gevallen gewoon bewoond worden. Bizar om te zien, want in Nederland zou het zelf verboden zijn om dergelijk woningen nog maar te betreden. Ook wordt er veel gebedeld. Vaak vrouwen die je met half Georgische en Russische kreten probeert over te halen, en soms een kindje van 3 die aan je broekspijp trekt en haar handje omhoog houdt. Aandoenlijk om te zien.

Tbilisi heeft enorm veel kerken van allerlei verschillende soorten geloof. Het Jodendom, de Islam en het Christendom vermengen zich met elkaar en gaan bijna hand in hand. Tijdens onze tour zijn we een aantal kerken binnen gestapt en je merkt direct dat dit écht een gelovig land is. Overal zijn ‘diensten’ gaande. Een pastoor die de handen en voeten van een  kleine baby wast en een plukje haar afknipt (??). Mensen raken met hun handen ‘heilige’ stukken aan of kussen ze zelfs. Overal slaan mensen kruisjes, zelfs op straat lopend of autorijden. Bijzonder, maar vooral mooi om te zien dat verschillende geloven door één deur kunnen.

Als vrouw zijnde, mag je de kerk alleen betreden met een bedekkende hoofddoek of sjaaltje en uit respect wordt dit uiteraard door iedereen opgevolgd. Ook Joyce had een prachtig fluroriserend geeloranje doek omgeslagen wat mij een lachwekkende foto heeft opgeleverd. De foto delen zal ik haar besparen, haha!

Er is een immens groot verschil in architectuur in deze stad. Tussen de vervallen panden, duiken daar de futuristische constructies op die vooral in opdracht worden gebouwd door een onwaarschijnlijke miljardair die zijn eigen paviljoen op één van bergen van Tibilisi heeft laten bouwen. Geen grap, hij houdt hier zebra’s en pinguïns. 😉

De architectuur matcht totaal niet met elkaar maar dat geeft een interessant beeld. Zeker de moeite waard om een aantal uur met een gids door deze stad te slenteren.

Tijdens lunchtijd hadden we een vrij uur om onze eerste Georgische lunch te verorberen. Aan tafel met een Tilburgs stel werd er voor de vrouwen thee geserveerd en voor de mannen bier. Bij het afrekenen en het vragen van de bon, die in Georgische taal was geschreven, bleek dat bier gewoon een stuk goedkoper is dan thee. Nou, je begrijpt wel dat ik ga bezuinigen deze vakantie en dan maar kies voor het bier! 🤷🏽‍♂️🙈(Ter info: Biertje á la 0,5 liter is zo’n €1,50. Me happy!)

Even later werden we met de bus opgepikt die ons boven op de berg bracht waar nog de resten van een kasteel staan. Vanaf hier lopen we weer terug naar beneden en kunnen we van een prachtig panorama genieten: Tibilisi op en tussen haar bergen!

Beneden aangekomen, worden we weer naar het hotel gebracht waar we direct op bed ploffen om even bij te komen. Super moe zijn we maar gek genoeg geeft zo’n reis je wel de energie om door te gaan. Na een goede nap, gaan we nu maar opzoek naar een goed restaurantje in de buurt.

1. Carine:
    21 april 2019
    Leuk geschreven! Veel plezier :)
  2. Anna:
    21 april 2019
    Wat een geweldig verslag van de eerste dag. En wat een bijzondere stad. Charmant om te zien maar waarschijnlijk erg arm.
  3. Jill:
    21 april 2019
    Wat leuk om te lezen! Geniet van je halve liters, haha. 😘
  4. Annemarie:
    21 april 2019
    Leuk om zo jouw reis te volgen, ben benieuwd wat er allemaal nog gast gebeuren. Veel plezier😊
  5. Rick:
    22 april 2019
    Jeetje wat leuk geschreven #trots. Heeeeel veel plezier!!!
  6. Stefanie:
    Proost!
  7. Wim:
    23 april 2019
    Wat leuk dat je mensen uit Tilburg tegen bent gekomen. Dan moet het vast gezellig zijn geweest daar!
  8. Tan:
    23 april 2019
    Super leuk om te lezen Harms! #verborgentalent 😘 enjoy!
  9. Harmen:
    24 april 2019